Κυριακή 18 Μαΐου 2014

Συνέντευξη του κ. Bon Koizumi και της συζύγου του κ. Shoko Koizumi


 

Tον Ιούλιο του 2014 πρόκειται να γίνουν στη Λευκάδα εκδηλώσεις αφιερωμένες στην επέτειο των 110 χρόνων από το θάνατο του Λευκάδιου Χερν. Ο κ. Bon Koizumi και η σύζυγός του κ. Shoko το περασμένο καλοκαίρι επισκέφτηκαν την Ελλάδα και τη Λευκάδα, τη γενέτειρα του Λευκάδιου Χερν, για τις προετοιμασίες και μάς έδωσαν συνεντεύξεις ξεχωριστά. Ο κ. Bon Koizumi είναι δισέγγονος του Λευκάδιου Χερν (Yakumo Koizumi/1850-1904), λαογράφος, καθηγητής του Πανεπιστημίου Shimane Junior College, καθώς και σύμβουλος του Μουσείου Λ.Χερν. Μαζί με τη σύζυγό του κ. Shoko Koizumi δραστηριοποιείται έντονα για την ανάπτυξη των διεθνών πολιτιστικών σχέσεων της πόλης Ματσούε στην Ιαπωνία.

    

Ερώτηση: Τι σημαίνει για σας ο Λευκάδιος Χερν;

κ. Bon:

Για μένα η σημασία του Χερν αλλάζει ανάλογα με την ηλικία μου.

Όταν ήμουν 8-9 ετών, μάς επισκέφτηκε ένας εκδότης που ήθελε να εκδώσει μία σειρά βιογραφικών βιβλίων του Χερν για παιδιά κι εγώ πόζαρα στην αυλή του σπιτιού κρατώντας ένα κομμάτι από τα ενθύμια του Χερν: ένα τηλεσκόπιο. Τότε, για πρώτη φορά συνειδητοποίησα ότι είμαι απόγονος ενός διάσημου συγγραφέα. Αργότερα, η αγάπη μου για τα ταξίδια με οδήγησε στις σπουδές λαογραφίας και όταν έκανα το μεταπτυχιακό μου, είχα την ευκαιρία να διαβάσω μία διατριβή σ’ ένα αμερικανικό περιοδικό λαογραφίας με τίτλο «Λευκάδιος Χερν, ο λαογράφος της Αμερικής», που με χτύπησε σαν κεραυνός εν αιθρία. Ένιωσα ένα βαθύ σεβασμό προς τον επιστήμονα που εκπόνησε μια τόσο πρωτοποριακή μελέτη πάνω σε λαογραφικά θέματα.

Moυ φαίνεται πως έχει δίκιο ο Yonejiro Noguchi, πατέρας του γλύπτη Isamu Noguchi, που έχει πει για τον προπάππου μου Λευκάδιο Χερν, γεννημένο στη Λευκάδα, ότι ήταν ένας «προφήτης». Κι αυτό γιατί ο Χερν πάνω από εκατό χρόνια πριν μάς έχει αφήσει διδάγματα που ισχύουν και στη σημερινή κοινωνία, όπως «η αναγκαιότητα για συμβίωση με τη φύση», «η σημασία να διατηρείς τη ζωή απλή», «η σημασία να ακονίζεις τις πέντε αισθήσεις», «η αποστολή της εκπαίδευσης» και άλλα πολλά.

κ. Shoko:

Με δύο λόγια, θα έλεγα ότι είναι ο άνθρωπος που αξίζει να μεταδώσουμε αυτούσιο στις επόμενες γενιές. Κι αυτό γιατί υπάρχουν πολλά που μπορούμε και πρέπει να διδαχθούμε από τα λόγια του Χερν.

Πιστεύω ότι ο Χερν μας βοηθά, μέσα από ερωτήματα που ο ίδιος θέτει, να ξαναδούμε το «εγώ», τον εαυτό μας που ζει σε αυτό το σύμπαν, μέσα από ποικίλες οπτικές γωνίες.


Ερώτηση: Τι σημαίνει για σας το γεγονός ότι είσαστε ο δισέγγονος του Yakumo Koizumi (Λευκάδιος Χερν);

κ. Bon:

Τα τελευταία χρόνια έχει αρχίσει να μπαίνει στο κέντρο της προσοχής η έννοια των «πολιτιστικών πόρων». Πρόκειται για την ανακάλυψη ή «εξόρυξη» και την επιμέλεια πολιτισμών που δεν έχουν αξιολογηθεί ακόμα, με σκοπό την αξιοποίησή τους στον τουρισμό, την τοπική ανάπτυξη και την πολιτιστική δημιουργία. Είναι δηλαδή ένας τρόπος σκέψης που επιχειρεί να «χαμηλώσει το φράχτη» μεταξύ πολιτισμού και κοινωνίας. Σε αυτό το σημείο νιώθω ότι μπορώ να συνεισφέρω ως δισέγγονος του Λευκάδιου Χερν, να αναπτύξω δηλαδή μία δραστηριότητα που να αξιοποιεί το έργο και την πνευματικότητα του Χερν μέσα στη σημερινή κοινωνία, βάση της παραπάνω ιδέας. Για παράδειγμα, το έργο «Kwaidan: Ιστορίες Τρόμου» του Χερν, αποτέλεσε σημείο αναφοράς για τον «Γύρο Φαντασμάτων της Matsue», μια τουριστική περιήγηση που κοντεύει να πραγματοποιήσει τη 200στή διαδρομή της με τους επισκέπτες να φτάνουν τους τρεις χιλιάδες. Είναι δηλαδή μια περίπτωση αξιοποίησης του συγγραφικού έργου του Χερν τουριστικά. Μία άλλη εκδήλωση, το «Φροντιστήριο για Παιδιά – Σεμινάρια του κύριου Σούπερ Χερν–» πραγματοποιείται για δέκατη φορά φέτος κατά την περίοδο των καλοκαιρινών διακοπών. Τέλος, η έκθεση τέχνης «Το Ανοιχτό Μυαλό του Λευκάδιου Χερν», με κύριο διοργανωτή τη σύζυγό μου, εκφράζει την ελάχιστη σε προκαταλήψεις ανοιχτή πνευματικότητα του Χερν μέσω των σύγχρονων τεχνών, πραγματοποιήθηκε στο Αμερικανικό Κολλέγιο της Αθήνας τον Οκτώβριο του 2009 και έπειτα περιόδευσε στους τόπους όπου έζησε ο Χερν, όπως την πόλη Matsue της Ιαπωνίας, τη Νέα Υόρκη και τη Νέα Ορλεάνη της Αμερικής.

κ. Shoko:

Σημαίνει για μένα θαυμασμός προς την οικογένεια Koizumi και επιθυμία να μεταδώσω τις αξίες της. Το όνειρό μου είναι να μεγαλώσει ο μοναχογιός μας με τρόπο που να μπορεί να λέει με περηφάνια: «Eίμαι απόγονος του Λευκάδιου Χερν».


Ερώτηση: Ποια είναι η κεντρική ιδέα των εκδηλώσεων της επετείου των 110 χρόνων από το θάνατο του Χερν που θα διεξαχθούν τον Ιούλιο του 2014 και ποιο μήνυμα θα στέλνατε προς τους αναγνώστες;

κ. Bon:

[Οι επετειακές εκδηλώσεις]
Στις εκδηλώσεις αυτές, με τίτλο «Το Ανοιχτό Μυαλό του Λευκάδιου Χερν-Από τη Δύση στην Ανατολή» που πρόκειται να γίνουν στη Λευκάδα, γενέτειρα του Χερν, περιλαμβάνεται και ένα συμπόσιο το οποίο έχει ως στόχο να αναλύσει και να ερμηνεύσει από πολλαπλές οπτικές γωνίες την ευρεία αντίληψη του Λευκάδιου Χερν (Yakumo Koizumi) μέσω του συγγραφικού του έργου, αλλά και άλλου υλικού, όπως επιστολές και καταγραμμένες διαλέξεις. Παράλληλα με τη διεξαγωγή του συμποσίου σχεδιάζονται τα εγκαίνια της «Αίθουσας Λευκάδιου Χερν» (όπως έχει ονομαστεί προσωρινά το «Κέντρο Εκμάθησης του Ανοιχτού Μυαλού του Χερν») μέσα στο Πολιτιστικό Κέντρο της Λευκάδας, μαζί με τη δωρεά αντιγράφων εκθεσιακών αντικειμένων που σχετίζονται με τους τόπους της Ιαπωνίας όπου έζησε ο Χερν.

Στη Λευκάδα επίσης πρόκειται να ανέβει η παράσταση του έργου «Γυναίκα του Χιονιού» (yuki-onna) του Χερν από το κουκλοθέατρο Seiwa Bunraku της πόλης Yamato-cho (Νομός Kumamoto). Είναι μια πόλη, στην οποία έζησε ο Χερν για τρία χρόνια, που διατηρεί την ιστορία του παραδοσιακού ιαπωνικού κουκλοθέατρου ningyo joruri εδώ και 150 χρόνια. Επίσης, θα γίνει ζωντανή αφήγηση των έργων του Χερν από τον ηθοποιό Shiro Sano με τη συνοδεία του κιθαρίστα Kyoji Yamamoto - όπως γίνεται κάθε χρόνο και στην πόλη Matsue, τη δεύτερη πατρίδα του Χερν.

[Το μήνυμα]
Πρώτα απ’ όλα, θερμή επιθυμία μου θα ήταν να γευτούν όσοι συμμετέχουν στις εκδηλώσεις τη μαγεία της φύσης και του πολιτισμού της Λευκάδας και κατ’ επέκταση της Ελλάδας, μέσω της βαθιάς επαφής τους με το περιβάλλον της γενέτειρας γης του Χερν. Κατά δεύτερον, με αφορμή το συμπόσιο, να αντιληφθούν την πνευματικότητα του ανοιχτού μυαλού του Χερν, τόσο απαραίτητη για τη σημερινή κοινωνία, όπως αυτή εκφράζεται μέσω των ιδεών: «αισθητική χωρίς προκαταλήψεις», «προειδοποίηση για ανθρωποκεντρισμό», «ανθρωπολογική ματιά χωρίς προκαταλήψεις», «ανοιχτό αυτί και θεώρηση της μουσικής» και τόσες άλλες. Επίσης να προβληματιστούν σχετικά με το πώς θα μπορούσαν οι ιδέες αυτές να αξιοποιηθούν περαιτέρω μέσα στην κοινωνία.Σε όσους παρακολουθήσουν το ιαπωνικό κουκλοθέατρο bunraku και τη ζωντανή αφήγηση, εύχομαι ολόψυχα να γευτούν τη μαγεία της παράστασης και να αποκτήσουν την εμπειρία του κόσμου εκείνου της φαντασίας που με τόση προσοχή αφουγκράστηκε ο Χερν - ο άνθρωπος που με αφοσίωση υπηρέτησε την τέχνη της αφήγησης σε ολόκληρη τη ζωή του.

κ. Shoko:

Μετά την έκθεση τέχνης με θέμα τον Χερν που οργανώθηκε στην Αθήνα πριν από πέντε περίπου χρόνια, ο Χερν έγινε για μία ακόμα φορά και με εντονότερο μάλιστα τρόπο, το επίκεντρο της διεθνούς προσοχής.

Mέσα σε ένα τέτοιο κλίμα, στο διεθνές συμπόσιο της επετείου των 110 χρόνων από το θάνατο του Χερν, θα γίνει μια ακόμα απόπειρα ερμηνείας του ανοιχτού μυαλού του συγγραφέα-ταξιδευτή, σε σχέση με την προσωπικότητα του όπως διαμορφώθηκε στους τόπους όπου έζησε.

Μέσω αυτού του συμποσίου, είναι επιθυμία μας να γίνουμε η αφορμή για να αναρωτηθεί ο καθένας «γιατί ο Χερν τώρα;».

Τα πλαίσια του «λογοτέχνη Χερν» έχουν πλέον διευρυνθεί και το έργο του έχει αρχίσει να επηρεάζει τους τομείς της τέχνης, του τουρισμού και της εκπαίδευσης. Τέλος, έχει μεγάλη σημασία το γεγονός ότι το συμπόσιο θα διεξαχθεί στη Λευκάδα-γενέτειρα του Χερν και ότι τα συμπεράσματα από εκεί θα μεταλαμπαδεύσουν σε όλον τον κόσμο, ενώ θα είναι χαρά μας να μπορέσουμε να βάλουμε κι εμείς ένα λιθαράκι στη διοργάνωση μελλοντικών δραστηριοτήτων στο νησί της Λευκάδας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοφιλείς αναρτήσεις